Kommentering avstängd

Göteborg – en stad i världen

Just nu befinner jag mig på ett internationellt möte i Brest, Frankrike. Det är ett nätverk som heter Civitas som är en sammanslutning av europeiska städer för att jobba mot ett hållbart resande.
Det är ca 50-75 städer och uppåt 30 länder som är representerade på detta möte.

Runt om i vår närhet, i Europa, pågår massor av arbete likt det vi gör i Göteborg, nämligen att skapa en omställning mot en hållbar stad. Många av dessa städer har oerhört framgångsrikt jobbat med att satsa på cykel, gång och kollektivtrafik. Några är före oss i Göteborg, några använder vårt Göteborg som en inspiration för det de skall göra. Här i Brest har man invigt sin första spårvagnslinje 2012, och håller på att bygga linje två. Sedan man erbjöd spårvagn och bättre kollektivtrafik har resandet ökat kraftigt och folk väljer att inte ta bilen varje dag. För att få plats med spårvagnen i city tog man bort två vägfiler, och la spårvagnen mitt i stadskärnan. Borgmästaren sa idag att här finns självklart arga bilister, men också oerhört många glada kollektivtrafikresenärer. Men, säger borgmästaren, i Frankrike är det ingen som intervjuar de positiva.

De mest aktiva städerna i Civitas nätverket är tyska städer, de har på ett effektivt och snabbt sätt ställt om många av sina städer, och jobbar på som bara den. Många av de tyska städerna har fordonsindustrin i sin kommun eller i sin närhet, och är som Göteborg stolta över att ha en tekniskt och inovativ fordonsindustri i sin stad. I gott samarbete kan vi nämligen hitta framtidens lösningar gemensamt med industrin och tekniken. I Göteborg har vi satsat på att köpa in Volvos elbilar till hemtjänsten, vi har i nära samarbete utvecklat hybridbussarna på linje 60 och fortsätter med nya elbussar och andra elektrifieringsprojekt. För Göteborg är det viktigt att ha en aktiv och utvecklande teknikindustri som gör att vi gemensamt kan hitta bra och hållbara lösningar för framtidens städer.

Kan de i Tyskland och i andra delar av Europa, så kan vi i Göteborg. Och kan vi lite bättre än de andra så är det svenska miljö- och elbilar, svenska hybridbussar som kommer rulla i Europas alla städer - och det kommer ge jobb till Göteborg.
För de som tycks tro att miljökraven på fordon kommer minska, för de som tror att det bara är att göra som förut, kan jag med en otrolig tydlighet säga att detta kommer inte varken Europas eller världens städer acceptera. Tro mig, jag sitter just nu tillsammans med företrädare från 50 andra stora städer och alla pratar hållbara transporter. Göteborg är en stad i världen, framtiden är vår möjlighet, låt oss gemensamt ta den möjligheten och samarbeta.

Johan

i kategorin:Cykel, Ekonomi, Göteborg, Huvudinlägg, Infrastruktur, Mark, Miljö, Näringsliv, Politik, Stadsutveckling, Trafik Taggar: , , , , , , , ,