Kommentering avstängd

Viktigt om Västsvenska paketet och trängselskatten

I dagens GP sätter Johan Trouvé, vd för Västsvenska Handelskammaren, fingret på något som inte har framkommit tillräckligt tydligt i debatten. I skrivande stund finns inte artikeln på nätet men det huvudsakliga budskapet är att trängselskatten till väldigt stor del betalas av personern som inte bor i Göteborg. Den kartläggning som Västsvenska Handelskammaren har gjort visar att över hälften är fordonsägare utanför Göteborg. Elva procent är det företag i Stockholm som stod för. Ännu mer rättivisande blir det när utländska åkare också får betala. Västsvenska paketet och finansieringen av det är inte bara göteborgarnas ansvar. Det är inte bara vi som ska betala och det är inte heller bara vi som har nytta av satsningarna. Genom hållbar och effektiv infrastruktur lägger Västsvenska paketet grunden för den växande arbetsmarknadsregionen och Göteborg som en attraktiv universitetsstad. Vi kommer också ha en tämligen unik arbetsmarknad under de år som vi bygger våra tunnlar, broar och vägar. Fram till 2028 kommer en avsevärd mängd arkitekter, byggare, asfaltsläggare och andra som arbetar med infrastruktur att kunna få jobb i Göteborg och Västsverige. Dessutom så är det så att utan fungerande infrastruktur så kommer det bli mycket svårt för oss att attrahera företagsetableringar till Västsverige.

Göteborg har alla förutsättningar för att bli ett nav och en ännu starkare motor i Västsverige när infrastrukturen utvecklas. Med Götalandsbanan och andra snabba transportmöjligheter in och ut ur staden kan vi på sikt knyta samman Oslo-Göteborg-Köpenhamn till en sammanhängande arbetsmarknadsregion med sammanlagt åtta miljoner människor.

Detta är inte bara Göteborgs ansvar, kranskommuner och såväl utländska som inhemska transporter kommer tjäna på paketets lösningar och därför också vara med att betala. Att låta göteborgarna stå för hela notan genom höjd kommunalskatt är orimligt.

 

/Anneli

i kategorin:Ekonomi, Göteborg, Huvudinlägg, Infrastruktur, Miljö, Näringsliv, Politik, Stadsutveckling, Trafik Taggar: , , , , , , , , , ,