Kommentering avstängd

Europeisk enighet kring vikten av fungerande infrastruktur

Förra veckan deltog jag i något som närmast kan jämföras med en Europeisk Almedalsvecka, European Week of Region and Cities. Jag var med i en panel för att diskutera vikten av att städer skall kunna delta i infrastrukturprojekt, och också att städer skall kunna få ansöka om EU-finansiering för infrastrukturprojekt. Jag berättade kort om Västsvenska paketet och vilka möjligheter och utmaningar vi har i Göteborg.

Efter att diskussionen kommer fler europeiska företrädare från olika städer fram, och vi har en bra och givande

På plats i Bryssel.

diskussion om våra städers transportbehov inför framtiden. Det är lätt att konstatera att vi alla står inför liknande utmaningar. Likt Göteborg så sker tillväxten och befolkningsökningen runt städerna även i övriga Europa, och behovet av infrastruktur både för gods- och persontrafik är väldigt stora. Mitt i detta samtal med tyskar, fransmän, letter, danskar och belgare blir jag än mer övertygad att vårt Västsvenska paket ligger rätt i tiden. Tyvärr blir det också tydligt att Sverige halkar kraftigt efter som nation om inte vi rycker upp vår inhemska infrastruktur. Regeringens hårdnackade motstånd mot höghastighets- och snabbtåg känns i ett europeiskt perspektiv väldigt konstigt och bakåtsträvande. De tåg som finansminister Anders Borg i sin lördagsintervju för några veckor sedan kallade Science fiction-tåg invigdes 1964 i Japan (detta var innan vi hade färg-tv i Sverige), och idag finns det höghastighetsbanor i en omfattning som räcker ett varv runt jorden, men inte en enda meter i Sverige. Som utbyggnadstakten ser ut idag kommer det om 10-15 år finnas dubbelt så många banor, alltså två varv runt jorden, och om Anders Borg får bestämma fortfarande inte en enda meter i Sverige. Detta duger inte, här måste det bli ändring i vårt lands inställning.

I nästa vecka kommer infrastrukturproppen och jag hoppas det finns kraftfulla åtgärder för att lösa infrastrukturen och därmed tillväxten, allt annat vore företagsfientligt och faktiskt totalt obegripligt. Om inte satsningarna på infrastrukturen kommer framstår regeringens satsning på restaurangmoms som en dyr och tokig idé.  Kort och gott ett väldigt dåligt sätt att använda pengar för näringslivsutveckling.

/Johan

i kategorin:Arbete, Ekonomi, Huvudinlägg, Infrastruktur, Mark, Miljö, Politik, Stadsutveckling, Trafik Taggar: , , , , , , , ,