Kommentering avstängd

I Volvoland med miljötänk

Johan Nyhus (S) och Sara Schütt (S), stadssekreterare, på besök i Gent.

Det första vi ser är vindsnurrornas tre blad som tryggt rör sig i den milda vinden. Vi fylls av en positiv känsla och de tre vindsnurrorna sänder direkt tanken att vi befinner oss på ett företag som tänker på miljön och klimatet.
I veckan var jag och Västsveriges EU parlamentariker Olle Ludvigsson och besökte Volvos två fabriker i Gent. Vi startade med ett besök i lastbilsfabriken där man lyckats med arbetet att vara 100% co2 neutral. Detta är påtagligt även bland alla som jobbar i fabriken. Det som slår oss när vi kommer in i fabriken är ljuset, här har Volvo tagit tillvara på dagsljuset genom stora takfönster och allt över huvudet är målat i vitt, allt syftar till att spara energi.  

Vi får en fördjupad presentation av produktionen av hybridlastbilar som går på el och miljödisel. Det är fler och fler europeiska städer som nu går över till denna teknik på de fordons som används i städernas kärna. På lastbilarna som byggs i fabriken står till vilka länder de skall levereras, och det är många olika länder. I varje sådan lastbil finns en motor från Skövde, en förarhytt från Umeå och hjulaxlar från Lindesberg.  Det blir väldigt tydligt hur exportberoende våra jobb här hemma i Sverige är när man står på fabriken i Gent. Mellan våra städer finns starka kopplingar som är viktiga att slå vakt om, som exempel kan nämnas att varje dag går ett fartyg mellan Göteborgs hamn och Gents hamn med gods till våra fabriker.

På eftermiddagen besöker vi Volvos personbilsfabrik och har ett mycket bra samtal om hur EU:s politik påverkar fabriken. En viktig fråga är självklart framtidens miljöbilar där Volvo ligger väl med i planeringen. Men den stora oron i bolaget finns när det gäller EU:s förslag på att minska buller från bilarna, den föreslagna gränsen är väldigt låg. Visst vill vi att bilar är tysta, men med EU:s framtida gräns skulle alla bilar vara tystare än dagens elbilar. Detta kan ju låta bra, men då måste man bygga in motor m.m och bilens vikt ökar direkt, vilket leder till mer utsläpp av CO2.

På resan tillbaka till Bryssel fastnar vi i enorma bilköer, det trafikkaos som råder i Bryssel är väldigt stort. När Du går på runt i stan känner du avgasdoften i näsan hela tiden. Så efter besöket och samtalet med Volvoledningen blir mitt val enkelt, hellre jobba med utsläppen och se till att framtidens fordonsindustri minskar utsläppen än att prioritera en bullernivå som inte känns motiverad.

/Johan

i kategorin:Arbete, Huvudinlägg, Infrastruktur, Miljö, Näringsliv, Politik, Trafik Taggar: , , , , ,