Kommentering avstängd

Våga mer!

Idag på Handelskammarens dag på Svenska Mässan visades bredden av det göteborgska näringslivet upp. Kreativitet var ordet som stod i fokus och utan tvekan lyckades Handelskammaren ta fram det kreativa i både stora och små göteborgsföretag. Göteborgs näringsliv är allt från bilindustri och halalvin till death metal-band. Den ensidighet som ibland är bilden av företagandet i vår region är passé. Företagare ser inte ens ut som förr. Kostymerna är visserligen många men numera skymtas kjolar, fräcka byxor och t-shirts i vimlet utan att väcka minsta uppseende. Det har hänt mycket. Det märks inte minst i samtal i pauser och mingel. Det går inte att urskilja en uppfattning eller en bestämd åsiktsinriktning. Hela skalan finns representerad precis som i övriga samhället. Det om något bör få oss att börja fundera över entreprenörskap. Drivkraften bakom företagande som ibland ensidigt framställs som enbart ekonomisk vinst, stämmer inte. Drivkraften heter också skapande och vilja till något nytt. Den drivkraften borde vi ta vara på bättre och dessutom se till att locka fram den hos fler, inte minst våra barn och unga.
Budskap som ”det går inte” eller ”du får inte” bör packas långt ner i attityd-lådan och istället borde uppmaningen ”pröva!” och ”du kan” ligga överst.

Några som kan och vågar är El Sistema. När 100 barn går upp på scen och gränslöst delar med sig av sin glädje och kraft då händer det saker också med publiken. Jag är övertygad om att det händer saker också i familjer, i bostadskvarter och i skolor med El Sistema. Det handlar om musik och glädje men mest av allt då handlar det om förhållningssätt. Bygga stolthet och självkänsla, odla kraft och mod. Då växer barn, då växer kreativitet och då vågar fler ge sig ut, utanför det förutbestämda. Då sker förändring.
Bra dag med andra ord och väldigt mycket annorlunda än Svenskt Näringslivs väldigt förutsägbara förhållningssätt.

//Anneli

i kategorin:Göteborg, Huvudinlägg, Näringsliv Taggar: , , , ,