Kommentering avstängd

Rättvis RUT?

I en radiointervju med jämställdhetsminister Nyamko Sabuni kommer frågan om förslaget om RUT-avdrag för läxläsning och ministerns svar på hur detta främjar jämställdheten är tämligen obegripligt. För mig är faktiskt hela förslaget obegripligt dessutom. Om vi ser, vilket vi gör idag, att skolresultaten blir sämre och att allt fler ungdomar lämnar skolan utan fullständiga betyg, då kan knappast lösningen på den utmaningen heta skattesubventionerad läxhjälp till den som är välbeställd. Den naturliga lösningen vore snarare att ge mer pengar till skolan direkt och dessutom se till att alla elever får möjlighet att tex i skolan få hjälp med läxläsning om nu läxor anses vara nödvändigt.
Men den borgerliga regeringens skolpolitik vad det gäller gymnasieskolan innebär det motsatta. Eftersom skolministern anser att det går att effektivisera gymnasieskolan blev tex Göteborg av med 36 miljoner för 2013. Hur ett sådant förslag främjar bättre möjligheter för alla barn i skolan i kombination med det föreslagna RUT-avdraget är en gåta. Än mer mystiskt blir det när vi numera i skolan ska ha lärarlegitimation för att få bättre kvalitet. Ska legitimationen gälla även för dem som kommer hem och undervisar? Än så länge finns inte svaret på den frågan, åtminstone framkom inte det under intervjun.

Vill vi se bättre resultat i skolan borde vi framförallt vända blickarna till de skolor som har störst utmaningar där eleverna behöver extra stöd, där den inte går att få i hemmet på grund av att tex föräldrarna inte har språket på sin sida eller har bristande skolutbildning själva. Det är knappast de föräldrarna som kommer att efterfråga läxhjälpsRUT. Men subventionen får de vara med att betala. Att kalla det jämställdhet eller jämlikhet blir bara pinsamt.

//Anneli

i kategorin:Göteborg, Skola Taggar: , , , ,