Kommentering avstängd

Lika fast olika

- Ja men vi är ju inte som Stockholm säjer killen som minuterna före förklarat sig tveksam till trängselavgifter (läs Västsvenska paketet). Det är så sant som det är sagt. Göteborg är inte som Stockholm, vi skiljer oss åt på många sätt. Vi är inte lika stora, vi ser olika ut både geografiskt och näringslivsmässigt. Det finns en annan stor skillnad också. I Stockholm åks det mer kollektivt än i Göteborg. Självklart är tunnelbanan en väsentlig del av förklaringen men också pendeltrafiken med tåg. För att tågtrafiken till och från Stockholm ska fungera och ännu fler kunna åka byggs därför nu Citybanan och därmed får också Centralen i Stockholm får ett nytt utseende. (Malmö har genomgått sin förändring redan)
Så visst skiljer sig städerna åt.

Göteborgsregionen behöver likt Stockholm och Malmö ett ordentligt och modernt kollektivtrafiksystem. Det blev visat med all tänkbar tydlighet för någon vecka sedan då Trafikverket började tveka över hur många tåg det gick in på den göteborska centralen. Det börjar bli fullt.

Ja men trängselskatten då? Det är inte samma som i Stockholm. Jo faktiskt. Det är samma lag, visserligen inte med exakt samma tider eftersom även där skiljer vi oss åt, göteborgare och stockholmare. Men samma lag, stiftad av riksdagen. Inkomsterna har och kommer att användas på lite olika sätt, här i Västsverige främst på att få tåg och trafik att fungera. Pengar får vi dessutom i Göteborg, regionen och staten också ta från skattemedel annars räcker det inte till. Denna typ av blandade lösningar tror jag för övrigt kommer att bli än mer vanliga i framtiden.
Jag vet inte om jag övertalade min trängselskatte-tveksamme diskussionspartner. Men en sak är klar. Jag är övertygad om att förändring är nödvändig och att den inte är gratis. Det kommer att behövas skatter, trängselavgifter, banavgifter och mer därtill om vi ska förbli en konkurrenskraftig del av Europa och världen.

//Anneli

i kategorin:Göteborg, Huvudinlägg, Infrastruktur, Stadsutveckling, Trafik Taggar: , ,