Kommentering avstängd

Äntligen på spåret

Idag fick stan och regionen två besked som lättade upp stämningen. Först ut på plan var Trafikverket och Västtrafik som gav mer postitiva besked än tidigare vad det gäller pendeltågtrafiken in till Göteborg. Det mesta ska nog få en lösning känns som en bättre besked än den kalldusch som nådde oss före sommaren med beska besked om både Alependeln och Kungsbackapendeln. Om vi ska skapa en väl fungerade arbetsmarknadsregion med en gedigen kollektivtrafik som bas måste det finnas nåt att åka med.

Det andra beskedet var att regeringen nu satsar på tåget mellan Göteborg och Borås. Det är ett efterlängtat besked som nästan verkade ouppnåeligt för ett par år sedan då den dåvarande ministern undrade vad vi skulle göra i Borås. Bra tågförbindelser mellan Borås och Göteborg (och däremellan Landvetter) betyder oerhört mycket. Drömmen om att kliva på tåget på stationen Haga för att kliva av i Landvetter närmar sig en realitet med detta besked. Eller kliva på i Landvetter för att kliva av på Korsvägen eller någon av de andra möjliga kombinationerna som Västlänk ihop med en vettig tågförbindelse till Borås ger. Det känns onekligen bra.

Sen finns naturligtvis resten kvar. Allt vad vi vill se i en snar framtid vad det gäller vettiga tåg transporter mellan Oslo-Göteborg-Köpenhamn och vidare ut i Europa. Det ryms inte i en budget eller infrastrukturpropp. Men det är ändå nödvändigt för vår utveckling i denna del av världen. Viljan finns hos många, frågan är var finns finansieringen? Hur hittar vi andra källor till satsningar som behövs? Kreativa ideer söks, inte på hur vi tar bort finansieringar utan hur vi skapar dem. AP-fonder? Norska oljefonder? PPP-lösningar? Höjda banavgifter? Eller en kombination? Det är dags att hitta lösningarna nu, inte nejen.

//Anneli

i kategorin:Arbete, Göteborg, Infrastruktur, Trafik Taggar: , , , ,