Kommentering avstängd

Lönsam järnväg

Bompengstation på väg in till Oslo.

Vi är på väg mot Oslo och Voksenåsen där det ska hållas en gemensam infrastrukturkonferens med fokus på järnvägar mellan Norge och Sverige. Vi passerar Svinesundsbron med sin bompeng, eller trängselskatt, på gränsen mellan länderna och på vägen in till Oslo passerar vi Oslo en och annan lokal station för samma ändamål. Idéen att låta vägtrafikanter betala för infrastruktur är ingen ny tanke, inte i vår omvärld iallafall. Det uppseendeväckande är möjligtivis hur smidigt systemet fungerar, knappt har skylten visats med att nu kommer en betalstation, så är samma station mer eller mindre passerad. Uppseendeväckande för svenskar är möjligtvis det att Norge som knappast kan betraktas som ett ekonomiskt svagt land ändå väljer denna metod för att finansiera infrastruktur och det utan att vi har hört talas om motkampanjer eller folkomröstningskrav. Norrmännen verkar ta sin bompeng med ro, helt enkelt.

Om vi hade valt att ta spårvagnen upp till Holmenkollen hade vi haft anledning att fundera över denna linjes tillkomst. Den var ett av alla dessa infrastrukturprojekt som i sin tid bedömdes att vara samhällsekonomiskt olönsam. I dagsläget hade det nog blivit en norsk folkstorm om denna linje lagts ner, så olika faller bedömningarna, eller för att referera till Björn Rosengren, tidigare infrastrukturminister som konstaterade att inget av de projekt som han varit med och jobbat för, hade bedömts som lönsamt utifrån den tids analyser. Inte ens Svinesundsbron. Det tål att fundera över när Västlänken och andra delar i den Västsvenska paketet dissekeras. Det är skillad på en beräkningsmodell och en vision. Tror vi att en bättre infrastruktur skapar en bättre arbetsmarknadsregion, bättre förutsättningar att bo på ett ställe och jobba eller studera på ett annat, då vågar vi ta klivet.

Att ta klivet och planera gränslöst mellan Oslo, Göteborg och Köpenhamn och vidare ut i Europa handlar mötet om på Voksenåsen. Från Göteborg är det 30 mil i var riktning, ingenting egentligen med en fungerade och modern järnvägstrafik. Där ligger nästa uppgift, att tänka utanför Trafikverkets kapacitetsutreningar eller samhällsekonomiska analyser. En vilja att kunna sätta sig på ett tåg som tar oss från Oslo till Köpenhamn på ca tre-fyra timmar med stopp i Göteborg. När den linjen en gång står klar, så är kommer den att vara lika självklar som både Svinesundsbro och Holmenkollens spårvagnslinje.

//Anneli

i kategorin:Göteborg, Miljö, Näringsliv, Stadsutveckling, Trafik