Kommentering avstängd

SJ, hallå?!

Ungefär samtidigt som jag satte mig med de andra ”damerna” i Framtidskoncernens presidiemöte såg jag rubriken i tidningen om grabbigheten i stadens byggande. Av någon anledning hade stora delar av vårt nuvarande helkvinnliga ledarskap i bolaget glömts av i redovisningen.

Ändå är det nog en historisk uppsättning just för tillfället. Ordförande och vice kvinnor, VD kvinna, ledningsgruppen kvinnor. Men allt får ju inte plats i en artikel självklart. Jag drog samtidigt tillminnes att det inte var så hemskt många år sedan vi hade ungefär samma situation i Byggnadsnämnden, kvinnor som ordförande och vice ordförande och stadsbyggnadsdirektör också kvinna.

I morgon presenteras nästa stadsbyggnadsdirektör i Göteborg. Den lär också ha en genustillhörighet. Byggbranschen i sin helhet må vara manligt dominerad men det har skett mycket de senaste åren som gör att det inte ser ut som det traditionellt har gjort. Det är positivt, en blandning är alltid bra, av både kön och åldrar. Den stora utmaningen är att skildra göteborgssamhällets internationella bakgrund i våra bolag och förvaltningar också. Där återstår mycket att göra.

Mycket återstår att göra också vad det gäller infrastruktur i Sverige. Dagens seminarium på Chalmers, på initiativ av IVA, koncentrerades på tåg och snabbtåg. Vår norsk-svensk-danska vision om ett snabbtåg i framtiden från Oslo till Köpenhamn kändes nästan som en ouppnåelig dröm när SJ samtidigt meddelar att de slutar med trafiken på sträckan Göteborg-Malmö.

Den ambitionsnivån mellan två städer blir närmast patetisk. Men vi ger inte upp. Först ett riktigt, fast vanligt spår med snabbt tåg till 2021 sedan siktet inställt på en höghastighetsbana. Tänk att åka till Oslo eller Köpenhamn på knappa två timmar. Det är annat än att skumpa spårvagn ner som idag…

//Anneli

i kategorin:Göteborg, Infrastruktur, Politik, Trafik Taggar: , , , , ,